maandag 15 augustus 2011

Pu Luong, zaterdag 13-8

We vertrokken om 8 uur. Hebben vele uren gereden. Achterop de scooter heb ik gekeken om zoveel mogelijk te zien. Ik heb nog een bericht geplaatst, daarna kon Sõn, mijn gids, wel bellen en ik had geen verbinding meer.

Om half 3 kwamen we aan bij de 'homestay' voor die nacht. Ik heb kennis gemaakt met de gastvrouw en -heer. Aardige mensen, maar spreken alleen Vietnamees. Dus echt contact heb ik niet met ze gehad. Een vader en hun zoon woont bij hen. Het is hard werken voor deze mensen. Naar westerse maatstaven zijn ze arm. In het natuurreservaat is sinds 5 jaar electriciteit. Ze maken alles zelf met hetgeen ze uit de jungle halen. De huis staan op palen. Boven is 1 verdieping en 1 ruimte. Naast het huis staat een houten gebouw, de keuken, en een stenen met houten deel, voor wassen en wc. Alles van hout is heel kundig en ingenieus gemaakt. Alle huizen die er staan zijn op eenzelfde traditionele wijze gebouwd.

We rustten tot 4 uur en hebben toen een wandeling door de vallei gemaakt. Wat een geweldige plek. Er stroomt een rivier door de vallei. Het water wordt door een waterrad zeker 3 meter mee naar boven genomen, waar het in goten verder wordt verplaatst naar de plekken waar ze het nodig hebben. Met name de rijstvelden worden zo van water voorzien. De foto's geven een beeld, maar halen het niet bij de werkelijke schoonheid.

We aten met de familie. De avondmaaltijd bestond uit (een) vis, vissoep, gekookte groene papaja, muntsalade en rijst. Alles centraal op schalen en ieder doet met stokjes eten in een eigen bakje. We dronken bier bij het eten, maar er werd ook rijkelijk rijstwijn geschonken en geproost. Sõn beschermde me door mijn glaasje telkens niet helemaal te vullen (vond híj nodig ;).

Na het eten is het daar bedtijd. Ik was ook wel moe. De lokale bevolking vast ook, zij staan om 5 uur weer op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten